۰۸/مهر/۱۴۰۴ | ۱۲:۳۰
طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ + جدول مبلغ و زمان واریز سود سهام عدالت+ مشمولان و وضعیت سود سهام عدالت متوفیان خروج از مدار نیروگاه برق‌آبی کرج قیمت خرید حمایتی تخم مرغ اعلام شد خبر جدید درباره واریز سود سهام عدالت + وضعیت جاماندگان و آخرین مهلت ثبت نام سهام عدالت جهانگیر: مطالبات بانک‌ها از عباس ایروانی وصول و تسویه شده است مذاکره اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تجارت ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۴۰ همت پروژه جدید آب و فاضلاب آخرین مهلت برای جاماندگان دریافت سود سهام عدالت وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است نشانی الکترونیک سامانه اعتراض به حذف یارانه اعلام شد تعیین محدودیت جدید برای افتتاح حساب واکنش ستاره الوحده به پیشنهاد پرسپولیس یارانه نان اتباع افغان قطع نشد هشدار درباره تکرار تجربه تلخ بورس ۱۴۰۰ در بازار رمزارز جزییات حراج سکه فردا ۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت دلار و رز در بازار ارز تجاری امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ بازنگری در قوانین پیش فروش؛ کلید ورود سرمایه به بازار مسکن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ حجم معاملات شمش نقره در بورس از ۳۰ تن گذشت مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین بار متوالی تحریم شد رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ نه خریدار است نه فروشنده قاچاق آرد، پرسودتر از هروئین شد ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد خط جدید انتقال برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری خواهد رسید سازمان مالیاتی جزئیات واریز ۱۴.۷ همت به حساب شهرداری‌ها را اعلام کرد عارف: اجازه نمی‌دهیم با سفره مردم شوخی کنند قالیباف: ارزیابی عملکرد برنامه هفتم، خروجی محور باشد شرایط بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده بهار امسال اعلام شد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ + جدول چرا تتر خطرناک شد؟ اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۷ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ | سایت ثبت نام فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش + اختلاف قیمت با بازار «هوشمندسازی» سکوی صادرات دانش مالیاتی ایران به بریکس قیمت مرغ رسما اعلام شد بیش از هزار برگ سند از فساد چای دبش تحویل مرجع قضایی شد ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی واردات شمش طلا برای سرمایه‌گذاران خارجی آزاد شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ از چهارشنبه یا پنج شنبه قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ درصد پرشدگی سد‌های پنجگانه تهران در مجموع ۱۴ درصد معاون وزیر جهاد: کمبودی در کالاهای اساسی نداریم جهش ۴۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار صرفه‌جویی ۱۴.۵ درصدی تهرانی‌ها در مصرف آب افزایش قیمت لبنیات برمبنای ابلاغ سازمان حمایت یا اسناد مثبته است رفع تداخلات اراضی باید در موعد مقرر به اتمام برسد نوسان قیمت برنج ایرانی از ۱۹۰ تا ۳۲۰ هزار تومان رقابت باطل بین تولید و مصرف برق قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دو شنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت پیش فروش جدید سکه ۱۳ مهر برگزار می‌شود قیمت جهانی طلا امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته نوری قزلجه: چالش اصلی بازار محصولات کشاورزی فاصله قیمتی تولید و مصرف است پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی پرداخت ۳۰ درصد از مطالبات بخش خصوصی رئیس بانک مرکزی: دلار ۷۰ هزار تومانی را تثبیت می‌کنیم واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بهبود جایگاه ایران در تعاملات ریلی با کشورهای CIS کم‌کاری بانک‌ها در بافت فرسوده آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام زمان حراج سکه طلا اعلام شد شیوه‌نامه‌های اجرایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی تدوین می‌شود بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ + جدول احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر کاهش محدودیت‌های برقی استان تهران در تابستان ۱۴۰۵ عوارض آزادراه‌ها به حساب بانکی وصل شد+ جزییات در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی ساعات کاری ادارات دولتی در تهران و شهرستانها مهر ۱۴۰۴ نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط تحویل پالایشگاه فاز ۱۴ به مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ صندوق‌های طلا در تابستان امسال بالاترین بازده را کسب کردند تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۴۴۴ هزار کد فراتر رفت هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ ۱۳۰ چاه نفت وارد مدار تولید شد قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول آغاز نصب برج‌های تخلیه اضطراری گاز در تهران تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود کاهش پیک مصرف برق به زیر ۵۰ هزار مگاوات قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت وزارت نیرو: ماینر غیرمجاز گزارش دهید و تا ۳۰۰ میلیون پاداش بگیرید مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ذخایر طلای کشور پشتوانه مطمئنی برای خنثی‌سازی اسنپ‌بک/ ایران روابطی گسترده با کشور‌های آسیایی دارد ۲۶ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول فروش نفت با ماشه متوقف نمی‌شود ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا افتتاح حساب جدید برای دارندگان بیش از ۱۰ حساب فعال ممنوع شد آتیه صبا بورسی شد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت رشد ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی در یک سال گذشته تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد ایست نرخ سود بین‌بانکی روی ۳۳.۹۹٪ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند دریای خزر مواج شد تردد روان و بدون ترافیک در جاده‌های شمال جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ ثبت سفارش موز، قهوه و دانه کنجد فردا آغاز می‌شود بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد پرداخت ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندم‌کاران عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات گندم کاران واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها عارف کلیات سند برنامه ملی گذر مرز به مرز را تایید کرد مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران در خنثی‌سازی اسنپ‌بک ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی کاهش احتمال توقیف خودرو در تصادف جرحی با ابلاغیه جدید دولت آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است جزئیات بودجه‌ای بخش آموزش و پرورش+ پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱ مهر ۱۴۰۴ اسناد عادی مشمول مالیات نمی شوند مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری مصوبه تمدید پروانه‌های اکتشاف معادن از دستور کار خارج شد سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد ساعت شروع به‌کار ادارات کلان‌شهرها دو هفته اول مهرماه شناور شد آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان در ۳ ماهه امسال معادن با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت واقعی کار می‌کنند عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر اعتراض آموزشگاه‌های آزاد به تعرفه‌های جدید فنی و حرفه‌ای هزینه پرداختی اصناف ربطی به سامانه سپتام ندارد امکان واردات خودرو از منطقه آزاد اینچه‌برون فراهم شد اولین محموله کارنه‌تیر از ایران به کویت صادر شد واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ معاون وزیر تعاون: حضور شفاف اتباع مجاز در بازار کار ایران محدودیتی نخواهد داشت افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد

جا ماندن ترکیه از پروژه کمربند-جاده چین و فرصت طلایی برای ایران 

ترکیه با داشتن موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده و حمایتی که خیلی زود از پروژه بزرگ «کمربند و جاده» چین نشان داد، انتظار می‌رفت که یکی از بازیگران کلیدی در این نقشه راه اقتصادی و ژئوپلیتیکی باشد اما در عمل، آنکارا نتوانست جایگاه مهمی در این پروژه به دست بیاورد و همچنان در حاشیه باقی مانده است.
جا ماندن ترکیه از پروژه کمربند-جاده چین و فرصت طلایی برای ایران 
کد خبر:۳۴۸۹۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در شهریورماه امسال، بار دیگر بحث درباره جهت‌گیری سیاست خارجی ترکیه بالا گرفت. دولت بهچلی، رهبر حزب ملی‌گرای حرکت ملی، پیشنهادی جنجالی مطرح کرد؛ «تشکیل یک ائتلاف سه‌جانبه بین ترکیه، روسیه و چین به نام ائتلاف TRC.» این ائتلاف قرار بود جایگزینی برای مسیر سنتی و غرب‌گرایانه ترکیه باشد. 

با این حال رئیس‌ جمهور رجب طیب اردوغان که در همان زمان برای شرکت در نشست سازمان ملل به آمریکا سفر کرده بود، واکنش عجیبی نشان داد. وقتی خبرنگاران درباره این ایده پرسیدند، وی گفت: «صادقانه بگویم، زیاد پیگیر این موضوع نبودم ولی امیدوارم که نتیجه خوبی داشته باشد.»

این پاسخ باعث شد به نظر برسد که اردوغان حتی از مطرح شدن چنین ایده‌ای توسط متحدش یعنی دولت بهچلی خبر نداشته است؛ موضوعی که واقعا عجیب و تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. 

البته ایده ائتلاف TRC خیلی زود از سوی بسیاری به عنوان یک رویای دست‌نیافتنی و غیرواقعی رد شد؛ چون ترکیه عضو ناتو است و همواره وابستگی سیاسی و امنیتی به غرب داشته اما این فقط یک نمونه از بحث‌های تکراری درباره چرخش ترکیه به سمت شرق و پیوستن به بلوک‌های اقتصادی و سیاسی آسیایی مثل «بریکس» یا سازمان همکاری شانگهای است که گهگاه در سیاست داخلی این کشور مطرح می‌شود اما هیچ‌وقت به مرحله اقدام عملی نمی‌رسد. 

همین رویکرد را می‌توان در رابطه ترکیه با پروژه عظیم «کمربند و جاده» چین هم مشاهده کرد. 

مسیری استراتژیک اما نیمه‌کاره 

ترکیه در مسیر میانی پیشنهادی چین، موقعیت جغرافیایی بسیار کلیدی دارد و یکی از اولین کشورهایی بود که از این پروژه استقبال کرد. در سال ۲۰۱۰، دو کشور قرارداد همکاری استراتژیک امضا کردند و در سال‌های بعد، سفرهای سطح بالا بین آنکارا و پکن انجام شد. 

سال ۲۰۱۵، ترکیه رسما به پروژه «کمربند و جاده» پیوست و برنامه‌های خود را با اهداف چین در مسیر میانی هماهنگ کرد. پروژه‌هایی مثل خط ریلی باکو–تفلیس–قارص و مسیر قطار باربری استانبول به شی‌آن آغاز شدند. سرمایه‌های چینی به پروژه‌های بزرگی مثل قطار سریع‌السیر آنکارا–استانبول، متروی فرودگاه استانبول و بندر «کومپورت» تزریق شد. 

اما این روند سریعا متوقف شد. تا سال ۲۰۲۳، سرمایه‌گذاری چین در ترکیه تقریبا به صفر رسید و سهم ترکیه از سرمایه‌گذاری‌های «کمربند و جاده» کمتر از ۱.۵ درصد بود. در حالی که چین به شدت در غرب آسیا و آفریقا فعال شد، ترکیه به شکل چشمگیری از این جریان بزرگ سرمایه‌گذاری عقب ماند. 

پروژه تریلیون دلاری بدون نقش ترکیه 

از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، حجم سرمایه‌گذاری‌های پروژه «کمربند و جاده» از مرز یک تریلیون دلار عبور کرده است. فقط در نیمه اول سال ۲۰۲۵، این رقم به ۱.۳ تریلیون دلار رسید و از کل سرمایه‌گذاری‌های سال قبل بیشتر شد. کشورهای عربستان سعودی، عراق، امارات و اندونزی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. کازاخستان به تنهایی در ابتدای ۲۰۲۵، میزان ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید جذب کرد اما ترکیه، با همه ظرفیت‌های زیرساختی و آرزوهای بزرگش در زمینه اتصال منطقه‌ای، به طور قابل توجهی از این امواج عظیم سرمایه‌گذاری کنار گذاشته شده است. 

شکست ترکیه در جذب اعتماد و سرمایه چینی؛ بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی، موانع اصلی 

با وجود موقعیت جغرافیایی ممتاز و حمایت اولیه از پروژه کمربند و جاده، ترکیه در جذب پروژه‌های کلان، به‌ ویژه آنهایی که دارای فناوری بالا هستند، ناکام مانده است. بخش عمده سرمایه‌گذاری‌های چینی در ترکیه محدود به حوزه‌های کم‌ارزش مانند خرده‌فروشی، معدن و صنایع سبک باقی مانده‌اند، در حالی که امید به انتقال فناوری‌های پیشرفته یا توسعه صنعتی هیچ‌گاه محقق نشد. 

یکی از نمونه‌های بارز این ناکامی، پروژه راه‌آهن استراتژیک آدرنه–قارص بود که قرار بود ترکیه را به مسیر میانی این طرح عظیم تبدیل کند. هرچند این پروژه در نشست سال ۲۰۱۷ چین مطرح و حتی در اسناد ثبت شد اما هیچ‌گاه قرارداد نهایی امضا نشد. بنا به گفته حسن جابان، رئیس بنیاد دوستی ترکیه–چین حتی حمایت مالی از طرف چین فراهم شده بود اما پروژه به دلیل مسائل اقتصادی و نبود اراده جدی از سوی آنکارا متوقف ماند. 

با این حال، مساله فقط اقتصادی نیست. چالش بزرگ‌تر، بحران اعتماد سیاسی میان دو کشور است. چین از فعالیت گروه‌های جدایی‌طلب اویغور در خاک ترکیه و عدم پایبندی دولت آنکارا به وعده‌هایش درباره توقف فعالیت این گروه‌ها به‌ شدت ناراضی است. هرچند ترکیه گاه بیانیه‌هایی علیه این گروه‌ها صادر کرده اما در عمل تغییری ایجاد نشده است. از نگاه پکن، این رفتار ترکیه نوعی نقض جدی همکاری راهبردی محسوب می‌شود. 

همچنین عضویت ترکیه در ناتو و مواضع گاه دوگانه‌اش، از جمله در قالب سازمان کشورهای ترک‌زبان، تردیدهای چین را در مورد استقلال واقعی تصمیمات استراتژیک آنکارا بیشتر کرده است. کارشناسان چینی نگرانند که ترکیه به‌ جای شریکی قابل اعتماد، به رقیبی در آسیای میانه بدل شود و سیاست‌های قومی و فرهنگی‌اش در منطقه به تهدیدی برای منافع چین تبدیل گردد. 

در این میان، وابستگی تاریخی ترکیه به غرب نیز مانعی اساسی برای مشارکت عمیق‌تر با شرق است. با وجود ادعاهای استقلال سیاسی، ترکیه هنوز به‌ شدت در چارچوب ناتو و رویای پیوستن به اتحادیه اروپا حرکت می‌کند. به گفته حسن جابان، همین وابستگی مانع شکل‌گیری یک سیاست خارجی مستقل و آسیامحور شده است. 

در نتیجه، آنکارا به‌ عنوان بازیگری غیرقابل پیش‌بینی و بی‌ثبات، از نگاه پکن و دیگر پایتخت‌های جنوب جهانی، شریک مطمئنی به حساب نمی‌آید. تا زمانی که شکاف اعتماد سیاسی پر نشود و اصلاحات اساسی در سیاست اقتصادی و خارجی آنکارا رخ ندهد، ترکیه از موج بزرگ سرمایه‌گذاری چین در قالب پروژه کمربند و جاده محروم خواهد ماند و فرصت‌ها به‌ سوی کشورهای باثبات‌تر روانه می‌شوند. 

حاشیه‌نشینی ترکیه در پروژه کمربند و جاده چین، با همه پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی‌اش، می‌تواند یک فرصت استراتژیک برای ایران باشد؛ به‌ ویژه در شرایطی که جهان به‌ سمت نظم چندقطبی جدید حرکت می‌کند و ایران به‌ دنبال جایگزین‌سازی برای مسیرهای سنتی تجارت و توسعه است. در ادامه، چند پاراگراف تحلیلی درباره اینکه این وضعیت چگونه به نفع ایران خواهد بود، قید شده است.

ایران، گزینه جایگزین برای مسیر میانی 

پروژه کمربند و جاده شامل چند مسیر اصلی برای اتصال چین به اروپا، خاورمیانه و آفریقاست. یکی از مهم‌ترین آن‌ها «مسیر میانی» است که از چین به قفقاز و از آنجا به ترکیه و سپس اروپا می‌رسد. اگرچه ترکیه از نظر جغرافیایی مسیر مهمی برای این راه است اما چین به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی، سیاسی و بحران اعتماد، تمایلی به سرمایه‌گذاری بیشتر در آن ندارد. این خلا می‌تواند به نفع مسیر جنوبی باشد که از طریق ایران می‌گذرد؛ کشوری که هم‌اکنون نیز بخشی از جاده ابریشم تاریخی محسوب می‌شود. 

با عقب‌نشینی ترکیه، مسیر چین-ایران-ترکیه-اروپا ممکن است به مسیر چین-ایران-عراق/سوریه یا مستقیما چین-ایران-آذربایجان-اروپا تغییر کند. این یعنی ایران به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل می‌شود؛ نقشی که هم درآمدزایی هنگفت دارد و هم قدرت چانه‌زنی سیاسی را افزایش می‌دهد.

انتقال سرمایه‌گذاری‌ها به شرق؛ فرصت برای ایران 

اگر چین نتواند به ترکیه به‌ عنوان شریک امن و قابل اعتماد تکیه کند، طبیعی است که به‌ دنبال مقاصد جایگزین بگردد و ایران، با پروژه‌هایی مثل بندر چابهار، منطقه آزاد ماکو، کریدور شمال–جنوب و همچنین روابط رو به گسترش با روسیه، چین و آسیای میانه، گزینه‌ای بسیار مهم و استراتژیک است. 

در سال‌های اخیر، چین میلیاردها دلار در کشورهای خلیج فارس، آفریقا و آسیای میانه سرمایه‌گذاری کرده اما سهم ایران اندک مانده؛ بخشی به‌ خاطر تحریم‌ها، بخشی به‌ خاطر بی‌ثباتی داخلی اما اکنون، با کاهش نقش ترکیه، فضای بیشتری برای چانه‌زنی ایران به‌ وجود می‌آید. چین اگر بخواهد پروژه خود را از غرب آسیا عبور دهد، راهی جز عبور از ایران ندارد؛ مشروط به اینکه تهران بتواند محیطی باثبات، شفاف و قابل پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاری فراهم کند. 

تضعیف رقابت منطقه‌ای

در سطح ژئوپلیتیکی، ترکیه یکی از رقبای منطقه‌ای ایران در جذب سرمایه و ایفای نقش واسط شرق و غرب بوده است. کاهش اعتماد پکن به آنکارا، عملا توازن را به‌ سود تهران تغییر می‌دهد. همچنین کاهش سرمایه‌گذاری چینی در ترکیه می‌تواند باعث کاهش نفوذ آن کشور در آسیای مرکزی شود، جایی که ایران نیز به‌ دنبال گسترش نفوذ خود است. با کم‌رنگ‌تر شدن نقش ترکیه، مسیر برای گسترش نفوذ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران در آسیای میانه و قفقاز هموارتر می‌شود. 

پیامدهای اقتصادی مستقیم برای ایران

در صورت جذب بخشی از سرمایه‌گذاری‌های کمربند و جاده، ایران می‌تواند در حوزه‌هایی مانند راه‌آهن، بنادر، خطوط ارتباطی و پروژه‌های انرژی، رشد سریعی تجربه کند. پروژه‌هایی مانند راه‌آهن شلمچه–بصره، توسعه چابهار و اتصال راه‌آهن شرق به غرب ایران، با حمایت چین، می‌توانند ایران را به یکی از حلقه‌های کلیدی زنجیره تامین جهانی بدل کنند. 

بنابراین اگرچه ایران هنوز با چالش‌های اقتصادی و سیاسی بزرگی مواجه است اما ضعف و عقب‌نشینی ترکیه از مسیر اصلی پروژه کمربند و جاده، یک فرصت طلایی برای بازتعریف موقعیت ایران در منطقه است. این به شرطی است که تهران بتواند از فضای به‌ وجود آمده هوشمندانه استفاده کند، موانع داخلی را کاهش دهد و رویکردی فعال و عمل‌گرایانه در همکاری با شرق، به‌ ویژه چین اتخاذ کند.